؟؟

وب‌سایت شخصی

؟؟

وب‌سایت شخصی

» هـویــت: ؟؟
» ولــــادت: 12/مرداد/1362
» شهادت: پا رکابِ آقا انشاء الله
» شریعت: اسلام / شیعه‌ی اثناعشری

» مـلیـــت: ایران
» سکونت: تهران
» تحصیلات: اشتغال به تحصیل سطحِ سه
» سِــمَت: مُدرس/محقق/مُبلّغ/مشاور

» دور گفـت: 09192959470
» پــُـســـت: sadrismm@iran.ir
» ایتـــا چت: SmmSadri@

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

نظر مولوی در مورد عاشورا

دوشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۰۲:۴۶ ب.ظ

❓اگه واقعا امام حسین آدم خوبیه، واسه چی براش گریه میکنیم؟! مگه نمیگید عاشورا همه ش زیبائیه؟ واسه چی پس گریه میکنید؟ مولانا در دفتر ششم مثنوی راجع به عاشورا و شیعیان حلب میگوید: "خفته بودستید تا اکنون شما؟ / که کنون جامه دریدید از عزا / پس عزا بر خود کنید ای خفتگان / زآنکه بد مرگی است این خواب گران".

📝 پاسخ

📣 امام رضا میفرماید: "إن کُنتَ باکیاً لِشی‏ءٍ فابکِ لِلحُسَینِ...". یعنی اگر گریه کننده هستی، گریه کن بر حسین بن علی چون او قربانی شد و همراه او هجده نفر از اهلبیتش کشده شد... گریه کردند آسمان ها و زمین برای قتل حسین... اگر گریه کردی بر حسین و اشک بر گونه ات جاری شود، ببخشد خدا گناهانِ کوچک و بزرگِ تو را". وسائل الشیعه/ج14/ص502

✅ مولوی توی اشعار دیگه ش مصیبت امام حسین رو بالاتر از صد طوفانِ نوح میدونه: "وز عاشورا نمی دانی که هست / ماتم جانی که از قرنی به است / پیش مؤمن، ماتم آن پاک روح / شهره تر باشد ز صد طوفان نوح.

➕ بنابراین میشه گفت شعرِ مربوط به شیعیان حلب لابد ناظر به نوعِ خاصی از عزاداری است که انحرافاتی توشه نه اصل عزاداری. کلا دقت کنیم که این پیامها منتشر میشه فقط برای اینکه مجالس حضرت سید الشهداء رو کم رونق کنه. و الا خب بابا بزرگِ منم آدم خوبی بود و به وصال رسید و توی بهشته! آیا من براش گریه نمی کنم و دلم براش تنگ نمی شه؟!🤔 آیا زهرای مرضیه در سوگِ پیامبر، گریه نفرمود؟ حضرت زینب در فراق برادر، گریه نکردند؟! گریه بر عزیزانِ از دست رفته توی همه فرهنگها، نشونه عطوفت و مهربانی است.

⭕️ درسته که امام حسین، جایگاهش در بهشت، عالی است و الآن شاد و خرسندن، اما خب مام آدمیم آهن که نیستیم. دله، سنگ که نیس تا با دیدنِ ظلمهای عاشورا گریه مون نگیره. هر دلِ عطوفی فارغ از اینکه مسلمانه یا کافر، وقتی شهادتِ سه ساله حسین رو میشنوه گریه ش نمیگیره؟ پس گریه، یک فرایندِ ناخوداگاه هست که به شما دست میده هنگامِ دیدنِ یک مظلومِ بی پناه. کسی که گریه نمیکنه، فاقد احساسات و عواطف هست.

✍️ بگذریم از اینکه گریه بر حسین، نوعی اعتراض به نظامِ سلطه است و الان تبدیل شده به نمادی برای ستیز با ظالمان در کلِ دنیا. انقلابِ ما از همین تاسوعا و عاشورا و گریه ها سرچشمه گرفته. دقیقا به همین دلیل هست که دشمنان اسلام با گریه بر حسین مخالفن. چون میدونن اگه تفکرِ حسینی بر جامعه حاکم بشه نظامِ سلطه بزودی نابود میشه.

➕ بقول آیت الله جوادی آملی، روضه بر حسین بن دل رو عطوف میکنه. دلِ عطوف گرایش پیدا میکنه به عبادت و بندگی؛ گرایش پیدا میکنه به کمک به فقرا و ریشه کنیِ فقر؛ گرایش پیدا میکنه به دستگیری از مظلومین و این همه برکات و ثمرات که برای عزاداری میشه برشمرد.

❌ اخیرا یه ادبیاتِ این مدلی راه افتاده: "حج نرو پولشو بده فقرا"!! یا میگن: "به حسین گریه نکن به خودت و برای گناهات گریه کن"!! و... . خب آقا هم این و هم آن! چرا برای اثباتِ یه کارِ خوب، کارِ خوبِ دیگه رو نفی کنیم؟ هم حج و هم کمک به فقرا. هم گریه بر خود و هم گریه بر مظلومیت حسین.

➕ منظور مولانا اینه که برای امثالِ زینب کبرا، کربلا زیبا بود: "و ما رأیتُ إلا جمیلا". برای قاسم بن الحسن کربلا "أحلی من العسل" بود. برای سید الشهداء "کربلا حجله وصال بود". لذا از رویِ "ترحم" برای حسین و شهدا و اسرا گریه نکنید. یه کم به خودتون ترحم کنید و برای خودتون گریه کنید.

  • سیدمحمدمهدی صدری‌شال

استکبار ستیزی‌

اشک

عاشورا

عاطفه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی