؟؟

وب‌سایت شخصی

؟؟

وب‌سایت شخصی

» هـویــت: ؟؟
» ولــــادت: 12/مرداد/1362
» شهادت: پا رکابِ آقا انشاء الله
» شریعت: اسلام / شیعه‌ی اثناعشری

» مـلیـــت: ایران
» سکونت: تهران
» تحصیلات: اشتغال به تحصیل سطحِ سه
» سِــمَت: مُدرس/محقق/مُبلّغ/مشاور

» دور گفـت: 09192959470
» پــُـســـت: sadrismm@iran.ir
» ایتـــا چت: SmmSadri@

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

حجاب از دیدگاه آیت الله طالقانی

چهارشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۰۶ ق.ظ

❓نظرتون در مورد دیدگاهِ مرحوم طالقانی در مورد حجاب، چادر و حجاب اجباری و مشخصا این جلمه شون چیه: "می ترسم روزی برسد غارت بیت المال و فقر عادی شود و موضوع حساس جامعه دو تار موی زن باشد".


📝 پاسخ

1. نکته اول اینکه این روزها عده ای آیت الله طالقانی رو میخوان مستمسکی قرار بدن برای کوبیدنِ رهبری عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی. عرض من به این بزرگواران اینه که طالقانی همون کسیه که فرمود: "مخالفت با 👈مقام رهبری👉 و شخص ایشان (امام خمینی) مخالفت با دین اسلام است".

2. این روزها حرفهای زیادی به کوروش، شریعتی، دکتر سمیعی و آیت الله طالقانی نسبت داده میشه که روحِ این افراد هم خبر نداره!! مثلا جمله "غارت بیت المال و تار موی زنان" در هیچیک از بیانات مرحوم طالقانی نیامده.

➕ علاوه بر اینکه برای محکوم کردنِ غارتگران پولِ مردم نیازی نیس دفاع کنیم از بیحجابان که غارتگرانِ عفت و نجابت مردمند. ما باید بشکلِ مساوی در برابرِ دو تخلفِ بیحجابی و دزدی اعلام موضع کنیم. هر دو زشت است و ناپسند.

3. آیت الله طالقانی در موردِ "حجاب" نظراتی داشتن اما تکه اول یعنی "مگر زنان ما چادر می پوشیدند"، ساخته و پرداخته طراحِ شبهه است و نه کلام آقای طالقانی. نه تنها آقای طالقانی که هیچکدوم از مراجع تقلید پوشش "چادر" رو لازم و اجباری نمیدونن. آیه "لا اکراه..." نیز ارتباطی به حجاب ندارد، که مفصلا اینجا توضیح داده ایم.

📣 اینکه طراحِ شبهه داره با ابزار دروغ، حرفی رو توی ذهنِ مخاطبان القاء میکنه، خودش نشان از دروغین بودنِ عقیده ش و منشِ فکریش داره. هیچ حرفی رو نپذیریم مگر بعد از احرازِ سندش. اینکه تهِ مطلب یکی با دست خطِ خودش بنویسه "روزنامه اطلاعات" یعنی واقعا اون مطلب از روزنامه اطلاعاته؟! اما اصلِ ماجرا چی بوده؟ من یک مطلب از صحیفه نقل میکنم و بعد، قضیه آیت الله طالقانی.
✅ صحیفه امام/ج6/ص329: الآن وزارتخانه ها باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامى نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانههاى اسلامى 👈نباید زن هاى (بى حجاب) بیایند، زنها بروند اما با حجاب باشند.

✅ آیت الله طالقانی در بحبوجه درگیری های ابتدای پیروزی انقلاب و بعد از اظهار نظر امام در مورد حجاب رسما اعلام کرد: "مسلما 👈نظر امام👉 هم به مصلحت زنان ما و هم خواهران و دختران ماست و هم مطابق با موازین اصول دین مبین اسلام است... حجاب یک مسئله‌ی 👈سنتی و تاریخی👉 است در عمق تاریخ ما و تاریخ شرق... اشتباه می‌کنند خانم‌های ما که اگر یک روسری روی سرشان بگذارند این‌ها از حیثیت آن‌ها کم خواهد شد... حجاب ساخته‌ی من و فقیه و این‌ها هم نیست، نص صریح قرآن است. آیه‌ی حجاب برای شخصیت دادن به زنان است... اصل مسئله این است که هیچ اجباری هم در کار نیست و مسئله‌ی چادر هم نیست.»

⚠️ روزنامه اطلاعات، البته تویِ تنظیم خبر سخنرانی آیت الله طالقانی و انتخاب تیتر، یک خیانت بزرگ کرده و این تصور رو به مخاطبان القاء کرده که ایشون با اجبار به حجاب، مخالف بودن. در حالی که آیت الله طالقانی با بیانی نرم و پدرانه از زنان لائیک خواست برای مصلحت خودشان هم که شده روسری بر سر کنند و این همه جار و جنجال راه نیندازن. پس از سخنان آیت الله طالقانی و نیز گسترش تحرکات زنان سکولار، دادستان وقت تهران اعلامیه ای در حمایت از زنان مزبور صادر کرد.

☝️ نتیجه گیری: مرحوم طالقانی در ابتدای مصاحبه اعلام کرد که نظر حضرت امام (پیرامون الزامی بودن حجاب) هم به مصلحت جامعه است و مطابق با موازین دین بنابر این آیت الله طالقانی نیز ابتدائا نظر پیشین حضرت امام را پذیرفته بودند. این جریانات به اوائل انقلاب و شکل‌گیری نظام اسلامی در اسفندماه سال 57 بر می‌گرده؛ پس طبیعتاً اگه همون زمان می خواستن با اجبار با مساله‌ی حجاب برخورد کنن، نتیجه عکس میداد. لذا اگه آقای طالقانی میگه اجباری در کار نیست، بخاطر تلطیف فضا و جا افتادن فوائد و آثار مثبت این موضوع در بین مردم هست. پسر پیام ایشون رو در بسترِ صدور کلامشو ببینید.

📣 تازه بعد از تصویبِ قانون حجاب در سال 62 امام خمینی اعتراض نکردند و اگر بنا به پذیرش نظرِ یک عالم باشه، نظرِ آیت الله طالقانی مقدم هست یا نظرِ امام؟ یعنی حتی اگه کسی کلِ بیانات بنده رو بالا نپذیره بازم سوال من اینه که شما مگه از آقای طالقانی تقلید میکنید؟ یعنی چون آقای طالقانی موافق شما هست ما با باید نظرِ ایشون رو عَلَم کنیم؟! مگه آقای طالقانی رهبر یا مرجعِ تقلید ماست؟

  • سیدمحمدمهدی صدری‌شال

بانوان

حجاب

شبهه

طالقانی

چادر

نظرات  (۳)

  • لعنت بر تحجر وهابی
  • هیچ کشور اسلامی چنین قانون تحقیر امیزی ندارد فلسطین سوریه لبنان مصر عراق و..... تنها حکومت های که حجاب را با توسری اجرا کردند جمهوری اسلامی داعش طالبان بوکوحرام و وهابیون سعودی بودند
    پاسخ:
    سلام و احترام
    بجایِ ناسزا گوئی، چند بند حرفِ حساب بزنیم:
    1. طبق آخرین نظرسنجی ها، 90 درصد مردمِ ایران با کشفِ حجاب، مخالفند.
    2. از کِی تا حالا روش و منشِ حاکمانِ مصر و لبنان و... معیار و میزانِ حقانیت شده است؟ کفِ اسلامی بودن این است که ظواهرِ دینی در جامعه پیاده شود. 
    3. حجاب یعنی هیچ مَردی حقِ سوء استفاده از مرا ندارد. بی حجابی یعنی لذت بردن از زیبائی هایِ من برای عُمومِ هوسرانان آزاد است. با این تعریف، قانونِ حجاب، تحقیر آمیز است یا قانونِ بی حجابی که زن را در حدِ یک کارخانه ارضاء مردانِ هوسران تنزل داده؟
    4. حجاب، کجای دشمنانِ اسلام را سوزانده که تا این حد با آن مخالفند؟! پاسخ این سوال را تاریخ میدهد: "آندلسِ مسلمان، با ترویجِ بی حجابی و مشروب، کافر شد".
    5. شباهتِ نظامِ ایران را با داعش را نفهمیدم! آمریکا از یک سو با تولیدِ داعش و طالبان در صددِ ضربه فیزیکی به ایران است و از سویِ دیگر با تولیدِ مسیح علینژادها و بی حجاب ها در صدد ضربه فرهنگی به ایران است. با این حساب، داعش و ترویجِ بی حجابی، دست پختِ آمریکا است و نظامِ ایران با هردو می جنگند. با این تحلیل، داعش و مخالفانِ حجاب در یک جبهه قرار دارند روبرویِ ایرانِ اسلامی. 

    ممنون از حضورتون :)

    دوست عزیز سلام به نظر من مسئله حجاب قطعا امری ضروری و درست و منطقی است برای مسلمانان ولی به نظر شما ایرانیانی که دینی یا عقیده ای غیر از اسلام دارند و در عین‌حال به وطن خودشون وفا دارند و وطنشون رو دوست دارند و قصد ترکش را ندارند آیا اجبار حجاب به آنها امر درستیست 

    قرآن کریم مردم را در پذیرش دین مبین اسلام آزاد گذاشته و آنهایی که اسلام را پذیرفتند مقید به انجام کامل قوانین آن گذاشته . 

    پاسخ:
    علیکم السلام
    1. چطور ممکن است من، مدعیِ ایران‌دوستی باشم و در عینِ حال به حجاب که جزئی از فرهنگِ تمدنِ ایرانی و ملی است و قبل از اسلام هم در ایران ساری و جاری بود، مقیّد نباشم؟! به سنگ نوشته‌های بجا مانده از ایرانِ باستان دقت کنید. هیچ زنی را بی‌حجاب نمی‌بینید. بی‌حجابی و برهنگی و بی عفتی، فرهنگِ وارداتیِ غرب است و با ایرانیتِ ما بیگانه است. پس فریبِ وفاداری به وطنشان را نخوریم بزرگوار. آن‌ها غرب‌دوستانی هستند که خودشان را ایران‌دوست جا زده‌اند. اگر سکونتِ در ایران می‌خواهند، این‌جا دیارِ نجابت و عفت است... . 
    2. قرآن در مسائلِ فردی، تجسس و دخالت را مُجاز ندانسته. اما در مسائلِ اجتماعی، وارد عمل می‌شود. کرونا به ما آموخت که بیماریِ مُسری را باید با جبرِ قانونی مهار کرد وقتی عده‌ای بی‌مبالاتی می‌کنند. بدپوشی، یک خطای فردی در پستویِ خانه نیست. مستقیما خانواده و جامعه را موردِ هدف قرار داده. گناه و فسادِ اجتماعی را باید مهار کرد و لو با جبر. البته ب موازاتِ جبرِ قانونی باید توجیهِ منطقی و از بین بردنِ زمینه‌های فساد هم باشد. 
    با تشکر 

    کجای قرآن بر اجباری بودن حجاب امر کرده لطفا هرچیزی رو به اسلام و قرآن نچسبانید .

    همینجور که اقای مطهری فرمودن هر گفته ای دارید بگویید نظر من این است از قرآن و اسلام خرج نکنید....در ضمن خود سخنان اقای طالقانی موجود و مستند هست در مورد حجاب اجباری!!!!!

    پاسخ:
    سلام علیکم
    موضوعِ این پُست، تبیین دیدگاهِ "آیت الله طالقانی" در مورد حجاب است و نه "حجاب اجباری". اگر شما بیانی خلافِ آن‌چه ما در مورد آیت الله طالقانی گفته‌ایم را مدّعی هستید لطفا مستنداتِ خود را ارائه فرمائید. 
    اما در موردِ حجابِ اجباری که موضوع سوال شما بود، باید دقت کرد که رعایت حجاب، واجب شرعی است طبقِ نصِ قرآن. وقتی چیزی واجب شد، مقدماتَش نیز واجب است. مثلا خدا وقتی می‌گوید برقراریِ عدالت واجب هست، برخورد با مفسدین اقتصادی نیز چون مقدمه‌ی عدالت است، می‌شود واجب. مثلا وقتی شما به من می‌گوئید ساعتِ هفت بیا سرِ قرار، به من واجب است لباسَم را بپوشم، سوار ماشین شوم و همه‌ی این مقدمات، واجب است تا برسم به قرارِ شما. این مقدمات گرچه تک تک بیان نشده اما لازم هست. حالا وقتی در سوره‌ی نور خدا ریشه‌کنیِ فحشا را وظیفه‌ی حکومت اسلامی می‌داند، حاکمیت وظیفه دارد با همه‌ی بسترهای فحشا ساز، مقابله کند. آیا با مقدمات و بسترهای فحشا اگر مقابله نشود، می‌شود فحشا را نابود کرد؟! این سوال را پاسخ دهید تا ادامه‌ی بحث را تقدیم کنم.

    با تشکر 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی