سیدمحمدمهدی صدری‌

وب‌سایت شخصی

سیدمحمدمهدی صدری‌

وب‌سایت شخصی

سیدمحمدمهدی صدری‌

» هـویــــت: سیدمحمدمهدی صدری‌شال
» ولـــــــادت: 12/مرداد/1362
» شــهــادت: پا رکابِ آقا انشاء الله
» شریـعــت: اسلام / شیعه‌ی اثناعشری

» مـلـــیـــت: ایران
» سـکـونـت: تهران
» تحصیلـات: اشتغال به تحصیل سطحِ سه
» سِـمَــــت: محصّل/مُدرس/محقق/مُبلّغ/مشاور

» دور گفــت: 09192959470
» پــُـســـت: SadriSmm [جیمیل]

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

لا اکراه فی الدین

سه شنبه, ۶ تیر ۱۳۹۶، ۰۶:۳۵ ق.ظ

❓سوال:
به یک بی حجاب تذکر دادم، برگشت گفت "لا اکراهَ فی الدین"! فک کنم این تنها آیه ایه که بی حجاب ها از حفظن و بهش ایمان دارن!😕 جوابِ بی حجاب هائی که چشمشون رو به آیاتِ حجابِ قرآن بستن و بدن نمائی شون رو با این آیه توجیه میکنن چطور بدیم؟!🤔


📝 پاسخ
1. معنای اکراه:
خدا اینجا نفرمود "لا اجبارَ فی الدین"؛ بنابراین ترجمه آیه به "در دین اجبار نیست" دقیق و درست نیست. اکراه یعنی مکروه و "ناخوشایند". با این بیان، "لا اکراهَ فی الدین" یعنی در متونِ دینی محتوایِ مکروه، ناپسند، ناخوشایند و نامتناسب با فطرت و عقل وجود ندارد.
2. اجبار دینی:
البته "اجبار" هم یکی از مصادیقِ ناخوشایندی هایِ انسان می تواند باشد. چون انسان، مختار است و ذاتا برایش اجبار، ناخوشایند است. طبقِ این بیان میتوان گفت اجبار در انتخابِ دین نیز موردِ نهیِ آیه شریفه است. اما آیا یک مسلمان میتواند فاصله گرفتن از مناسکِ دینی نظیرِ بی حجابی را با استناد به این آیه، توجیه کند؟
✅ خیر؛ چرا که آیه "لا اکراه..." در سوره ای آمده است که در صدد بیانِ نحوه رفتارِ مومنان با یهودیان و اهل کتاب است. شأن نزول آیه فوق در مورد مردی است که غلامش را وادار به اسلام آوردن میکرد که خبر به رسول خدا رسید و آیه فوق پاسخی بود به این روند. پس "لا اکراه فی الدین "یعنی شما حق ندارید یک یهودی را بالاجبار، وادار به پذیرش اسلام کنید. پس آیه شریفه نمیخواهد مجوزِ بی دینی صادر کند برای ما.
3. تبعاتِ بی دینی:
تعبیرِ "مجبور نیستید" با عبارتِ "مُجاز هستید" فرق دارد. یعنی اینطور نیست که "بی دینی" هم گزینه مطلوب و موردِ توصیه خدا باشد و در آن دنیا فرقی بینِ مومن و کافر وجود نداشته باشد. انسان ها در این دنیا آزادند بی دین باشند اما در آن دنیا باید هر کس پایِ تبعاتِ انتخابش بنشیند کما اینکه در آیه بعدی به عذابِ اخرویِ بی دینان تصریح شده است: "اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون".
4. اجبارِ اجتماعی: عقل و شرع، آن دسته از آزادی هایِ فردی را که با حقوقِ اجتماعی در تضاد باشد را محدود میکند. مثلا همه قبول دارند که اراذل و اوباش یا توزیع کنندگان مواد مخدر نباید آزاد باشند. یا اجبار به ممنوعیت مصرف دخانیات در فضای عمومی مطلوبِ همگان است. یا مبارزه با بدپوشی که بسترِ فحشا را فراهم میکند نوعی اجبارِ مثبت است برای حفظِ پاکیِ اجتماعی.

  • سیدمحمدمهدی صدری‌شال

اجبار

استبداد دینی

حجاب

شبهه

لا اکراه فی الدین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی