؟؟

وب‌سایت شخصی

؟؟

وب‌سایت شخصی

» هـویــت: ؟؟
» ولــــادت: 12/مرداد/1362
» شهادت: پا رکابِ آقا انشاء الله
» شریعت: اسلام / شیعه‌ی اثناعشری

» مـلیـــت: ایران
» سکونت: تهران
» تحصیلات: اشتغال به تحصیل سطحِ سه
» سِــمَت: مُدرس/محقق/مُبلّغ/مشاور

» دور گفـت: 09192959470
» پــُـســـت: sadrismm@iran.ir
» ایتـــا چت: SmmSadri@

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

عقد اخوت

دوشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۰۶:۴۱ ق.ظ

احکام

👌 خوندنِ عقدِ اخوت بین دو آقا یا دو خانم، مستحبه مخصوصا روز غدیر خُم. چیزی به اسم صیغه برادر خواهری نداریم توی شرع؛ بنابراین هیچ زن و مردی نمیتونن این عقد رو بینِ خودشون جاری کنند و اصطلاحا خواهر و برادر بشن. عقد اخوت سبب بوجود اومدن خویشاوندی، محرمیتِ بچه های ما یا حق الإرث نمیشه و فقط تعهدی ایجاد میکنه برای دستگیری در مشکلات دنیا و کمک در آخرت. به این صورت هم خونده میشه که دو مرد یا دو زن دست راستشونو به هم میدن یکیشون صیغه عقد اخوت رو میخوه و اون یکی قبول میکنه.

متنِ عربیِ عقد

👈 "واخَیْتُکَ فِی اللَّهِ وَ صَافَیْتُکَ فِی اللَّهِ وَ صَافَحْتُکَ فِی اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِکَتَهُ وَ کُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِیَاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِینَ عَلَى أَنِّی إِنْ کُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِی بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِی" یعنی به خاطر خدا با تو برادری و صفا می‌ورزم و به خاطر خدا دستم را در دستت قرار می‌دهم و در پیشگاه خدا و فرشتگان و کتاب‌ها و فرستادگان او عهد می‌کنم که اگر از اهل بهشت و شفاعت باشم و اجازه ورود در بهشت را یابم، بدون تو وارد بهشت نشوم.

👈 سپس طرف دیگه عقد در جواب میگه: "قَبِلْتُ" و بعد بازم نفر اول میگه : "أَسْقَطْتُ عَنْکَ جَمِیعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّیَارَة" ترجمه: "تمام حقوق برادری به جز حق شفاعت و دعا و دید و بازدید را از تو ساقط کردم". و نفر دوم میگه "قَبِلْتُ".

توجه

✅ نکته1: لازم نیست صیغه عقد اخوت حتماً به عربی خونده بشه. حتی اگه به غیر عربی هم خونده بشه که مفهوم الفاظ عقدِ عربی رو برسونه کافیه.

✅ نکته 2: اگه دو خانم، بخوان با هم عقد خواهری بخونن در صورت خواندن عقد به عربی، باید ضمیرهای مذکر رو تبدیل به ضمیر‌های مونث کنن.

👌 مقام معظم رهبری: "رعایت صیغه خاصى که وارد شده هر چند بهتر است اما محرز نشده که خوندنش واجب باشه. بنا بر این عقد اخوت را در همه روزها و با هر لفظ و به هر زبانی در صورتی که قصد جدی باشد می توان انشاء و جاری کرد".

http://s6.picofile.com/file/8212720118/09_18_2015_04_31_34_%D8%A8.png

  • سیدمحمدمهدی صدری‌شال

عقد اخوت

غدیر خم

نظرات  (۲)

سلام
ممنون برادر
پاسخ:
و علیکم السلام برادر :)
سید جان برام دعاکنید
ممنون
پاسخ:
فدایت...
دعاگوئیم
و خیلی محتاج بدعا
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی