بوسه
❓نظر اسلام درباره بوسیدنِ دست و صورت چیست؟ آیا بوسه بر ضریحِ بزرگان دین، نوعی شِرک نیست؟ یا بوسیدن دست علما و شاهان در دین توصیه شده؟
📝 پاسخ
1. بوسه بر دست و صورت
📣 به این روایت توجه کنید: "لا یُقبِّلُ الرجلُ یدَ الرجلَ فإن قُبلة یده کالصلاة له". یعنی نمی بوسد شخصی دست کسی را مگر آنکه بوسه اش به منزله نماز بر او است.
❌ روایتِ فوق در هر دو کتابِ بحار و تُحف، بدونِ ذکرِ سلسله راویان نقل شده و لذا معتبر نیست. حتی اگرم از بحثِ سندی چشم پوشی کنیم، این حدیث داره مصداق بوسه ممنوع نظیرِ بوسه بر دستِ متکبران و جبابره رو بیان میکنه.
📚 تویِ کتابِ اصولِ کافی ـ که معتبرترین کتابِ حدیثیِ شیعه است ـ سه بابِ مستقل کنارِ هم هست بنام هایِ معانقه [=دست در گردن کردن] و مصافحه [=دست دادن] و تقبیل [=بوسه]. به برخی از روایاتِ مربوط به بوسه در این کتاب توجه کنید:
👈 امام صادق: وقتی با برادرِ دینیِ خود ملاقات میکنید به موضعِ نورِ او در پیشانی اش [=سجده گاه] بوسه بزنید.
👈 امام کاظم: هر کس خویشاوندی [از محارم] را به مهربانی ببوسد بر او گناهی نیست. بوسه برادرِ دینی به گونه و صورت است و بوسیدنِ امام، بینِ دو چشم.
👈 امام صادق: بوسه بر لب نیست مگر برای همسر و فرزندِ خردسال.
👈 امام سجاد هرگاه به فقیر چیزی میداد دستش را می بوسید؛ به او عرض شد چرا چنین کاری میکنی؟ فرمود برای اینکه صدقه قبل از اینکه در دست بنده قرار گیرد در دست خدا قرار میگیرد. وسائل الشیعة/ج9/ص435
2. بوسه بر ضریح
➕ به انواعِ بوسه در فرهنگِ ما دقت کنید:
😘 بوسه ی عاشقانه: معاشقه ی زوجین
😚 بوسه ی عاطفی: بوسه ی فرزندان
🙏 بوسه ی تکریم: بوسیدن دستِ والدین، کارگر، علما، یا ضریحِ بزرگان دین
👑 بوسه ی تملق: مثلِ بوسه ی بر دستِ شاه ملعون
❓من سوالم از وهابی ها اینه که آیا اونا همسرشون یا فرزندشون یا اقوامشونو نمی بوسن؟! اونوقت بوسه اونا شِرک نیس؟!! بابا شِرک یعنی من بگم خدا دو تاس! آیا بوسیدنِ ضریح یا گاز گرفتنِ لپِ فرزند، معناش اینه که خدا دو تاس؟! تویِ کدوم لغتنامه بوسه رو به شرک معنا کردن؟!😐
✅ بوسهی ما به دست یا ضریحِ بزرگانِ دین از باب عاطفه+ تکریم هست. من به عنوانِ بوسنده حی و حاضرم و معنایِ بوسه م به ضریح رو تفسیر میکنم. پس نیازی نیس که ناظران بیرونی، نیت خوانی کنند بوسه ی منو!
➕ توی این ابوابِ روائی هم ممنوعیتی وجود نداره برای بوسیدنِ ضریح و آثارِ بجا مانده از اهلبیت. اصطلاحا می شه منطقة الفراغ. یعنی دین اسلام وقتی براش ممنوعیتی نیاورده یا حتی مکروهش نکرده، این نشون میده که بوسه بر ضریح، مُباحه. خلاصه اینکه چون حرام اعلام نشده، ازش استفاده میشه که جایزه. ضمن اینکه قبلا عرض شد تویِ عرفِ آدمی زادیِ ما آیا بوسه تکریم ما نداریم مثلِ بوسیدنِ دستِ معلم؟
3. بوسه بر دست علما
👳 سیرهی عملی، گفتاری و وضعیتِ زندگیِ علمائی نظیرِ امام خمینی چه قبل و چه بعد از تصدیِ مقام رهبری همه و همه نشانگرِ تواضع و فروتنیِ ایشان بود؛ کسی که چنین روحیهای دارد با مدح و ستایش و نیز دستبوسی، تغییری در حالاتِ درونیاش ایجاد نمیشد. لذا مراجِعین، بر اساس احترام به جایگاه ایشان به عنوان عالم دینی، نواده پیغمبر و رهبر دینی دست ایشان را میبوسیدند.
💂 شاه اما نه تنها مانند امام خود را خادم القوم نمیدانست که ادعای سَروَری و برتری داشت. او نه مُنتخبِ مردم بود و نه مُنتخبِ خدا؛ علاوه بر اینکه وی بر خلافِ امام، از لحاظ شخصیتی انسانی مغرور، متکبر، دوستدار چاپلوسی و تملّق و تجمل و اشرافی گری بود. دست بوسیِ چنین شخصی قطعا خطاست و قابل مقایسه نیست با بوسیدنِ دست فقیهی که طبقِ روایاتِ اهلبیت، جانشینِ امام زمان است.