سیدمحمدمهدی صدری‌

وب‌سایت شخصی

سیدمحمدمهدی صدری‌

وب‌سایت شخصی

سیدمحمدمهدی صدری‌

» هـویــت: سیدمحمدمهدی صدری‌شال
» ولــــادت: 12/مرداد/1362
» شهادت: پا رکابِ آقا انشاء الله
» شریعت: اسلام / شیعه‌ی اثناعشری

» مـلیـــت: ایران
» سکونت: تهران
» تحصیلات: اشتغال به تحصیل سطحِ سه
» سِـمَت: محصّل/مُدرس/محقق/مُبلّغ/مشاور

» دور گفـت: 09192959470
» پــُـســـت: SadriSmm [جیمیل]
» تلگرام چت: SmmSadri@

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

پوشیه نماد افراط!

چهارشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۳، ۰۴:۲۸ ب.ظ

مقدمه 
قبل از ورود به اصل بحث متذکر می‌شوم که نوشتار حاضر در صدد توصیه‌ی حجاب پوشیه به همگان‌ نیست؛ در صدد انتقاد از این نوع پوشش هم نیست. نویسنده،‌ اذعان دارد که حجابِ مورد توصیه‌ی توضیح‌المسائل، فصل الخطاب میزان پوشش بانوان محسوب می‌شود. اساسی‌ترین نکته‌ای که در این چند سطر مورد بررسی قرار می‌گیرد، این است که آیا تجاوز از میزان و محدوده‌ای که در اقوال فقها آمده‌ است جایز است یا نه؟ ذکر این نکته نیز ضروری است که بحث حاضر به هیچ وجه جنبه‌ی فقهی ندارد. بلکه از باب رعایت جانب احتیاطِ بیشتر است برای کسانی که طالب تقید بیشتر و حداکثری به دستورات دین هستند. به عبارت دیگر ما در صدد اثبات وجوب استفاده از پوشیه نیستیم بلکه در صدد اثبات بلا اشکال بودن استفاده از پوشیه، روبنده یا نقاب هستیم. دقت و توجه مضاعف به این مقدمه از بروز بسیاری از نظرات مخالف پیش‌گیری می‌کند. نکته‌ی آخر هم خطاب به عزیزانی است که بدون مطالعه‌ی دقیق متن و به مجرد دیدن عنوان بحث، چشم‌ها را بسته و دهان به انتقاد می‌گشایند. فراموش نکنیم که در بحث علمی مطلوب، باید اصل بحث و استدلال‌ها مورد نقد و جرح قرار بگیرد.

زیاده‌خواهی در فضیلت‌ها
یکی از مهمترین ویژگی های "فضیلت"، نامحدود بودن آن است. یعنی توانایی انسان برای کسب فضایل تا بی نهایت ادامه دارد و نمی‌توان برای آن نقطه‌ی پایانی در نظر گرفت. چرا که هرکس می‌تواند بالاتر از آن را هم کسب کند. لذا زیاده خواهی و حرص در کسب فضایل بیشتر، نه تنها پسندیده بلکه مایه‌ی کمال و برتری است. چرا که روح انسان میل به نامحدود دارد و برای ارضاء این میل فطری، نیازمند جمع آوری ره‌توشه‌ی بیشتر است. اساسا تفاوت بین مراتب کمال از همین سنگین و سبک بودن کفه‌ی فضائل نشأت می‌گیرد. پس زیاده‌روی در کسب صفاتی چون حجاب، شجاعت، عبادت، بردباری، شکر، ایمان، علم، حلم و... نه تنها مذموم نیست بلکه پسندیده و مطلوب است. اصلا افراط در این امور معنا ندارد. شاهد بر این مدعا عبادت حضرات معصومین ـ علیهم السلام ـ است. ما هرگز ـ العیاذ‌بالله‌ـ عبادت مولای متقیان امیر المؤمنین ـ‌علیه‌السلام‌ـ را افراط نمی‌دانیم، بلکه آن را لازمه ی کمال بالاتر و و روح نامحدود انسان می‌دانیم. اصولا خروج از حد اعتدال وقتی ناپسند است که به خروج از مسیر بندگی منتهی شود. اما زیاده‌روی در فضایل به تقویت بندگی کمک می‌کند. خلاصه این‌که اگر افراط، موجب خروج از مسیر تعالی و پیشرفت شود قطعا خطا است. اما اگر زیاده‌روی به معنای خروج از حداقل‌ها و ترقی به حداکثر‌ها باشد قطعا مطلوب است.

حجاب هم فضیلت است
با این مقدمه می‌توان گفت: "زیاده‌خواهی در مقوله ی حجاب هم مطلوب و پسندیده است." چون اولا: حجاب نوعی فضیلت است و زیاده روی در فضایل پسندیده است. ثانیا: حیاءِ مضاعف، موجب می شود که پاسداری از حریم عفت و عفاف بیشتر و محکم‌تر شود. یکی از مهمترین و مطمئن ترین راه های حفظ مضاعف عفت، رعایت بیشتر حجاب است؛ چه در بعد پوششی و چه در ابعاد کلامی، شنیداری و... . ثالثا: تفاوت درجات حجاب، با همین کم و بیش کردن مقدار پوشش، نمایان می‌شود. توضیح آن‌که یکی چون فاطمه‌ی زهرا ـ‌سلام‌الله‌علیهاـ در اعلا درجه‌ی حجاب قرار دارد؛ تا آن‌جا که حتی در برابر نابینایان هم حجاب را رعایت می‌کند؛ یکی دیگر هم در درجه‌ی اسفل حجاب قرار دارد و پوشش حداقلی شرعی را کافی می‌‌داند. البته هر دو درجه و درجات مابین این دو، حد شرعی را رعایت کرده‌اند و عندالله مأجورند. اما پر واضح است که میان حجاب حداکثری فاطمه ـ‌سلام‌الله‌علیهاـ با حجاب حداقلی برخی متدینین، تفاوت از زمین تا آسمان است. اصلا همین زیاده‌روی‌ها در زمینه‌ی فضایل ـ‌که یک قطره‌اش حجاب است‌ـ، فاطمه را فاطمه کرد.

حجاب حداکثری
خواه ناخواه در لابه‌لای کتب روایی، به احادیثی بر می‌خوریم که یکی از فضایل زن را قرار نگرفتن در معرض دید نامحرمان از یک سو و چشم پوشی از نگاه به مردان نامحرم از سوی دیگر می‌داند. پیامبر اسلام صلى اللَّه علیه و آله به فاطمه سلام الله علیها فرمودند: "چه چیزى براى زن خیر و نیکو است؟" زهراى اطهر ـ‌سلام‌الله‌علیهاـ عرضه داشتند: "زن، مرد نامحرمى را نبیند و مردِ نامحرمى هم او را نبیند." اگر ما پوشش بیش از وجه و کفین را افراط بدانیم چگونه این گونه روایات تفسیر می‌شوند؟ یا باید این روایات را منسوخ بدانیم؛ یا فاطمه را الگوی زنان امروزی ندانیم؛ و یا باید حجاب فراتر از وجه و کفین را به رسمیت پبپذیریم. چون حالت چهارمی به ذهن تبادر نمی‌کند، به نظرم حالت سوم معقولانه‌تر است.

جمع بین حضور اجتماعی و حجاب حداکثری
بعید می‌دانم کسی در عصر حاضر منکر حضور زن در جامعه باشد. چون زن امروزی برای ترقی و تکامل ناچار است در صحنه‌های متعدد حاضر باشد. حتی بسته‌ترین خانواده‌های مذهبی هم حضور زن را در جامعه مسلم می‌دانند. اما سؤال اساسی این است که چه طور می‌توان روایت مخفی بودن زن از نگاه نامحرمان را با زن امروزی تطبیق کرد؟ با چه ابزاری می‌توان زن کامل 1400 سال پیش را الگوی عملی زن امروزی قرار داد؟ از یک سو ممانعت از حضور زن در اجتماع منجر به عقب‌ماندگی و تخطی از برخی مسئولیت‌های شرعی می‌شود و از سوی دیگر، اعطاء مجوز حضور زن در انظار نامحرمان، با حدیث فوق ظاهرا در تناقض است. راه حل این تناقض چیست؟ هر چند سیاق حدیث فوق به وجوب اختفاء زن محجبه از دید نامحرم دلالت ندارد، اما به هر حال در جامعه‌ی اسلامی کسانی هستند که تمایل دارند ضمن حفظ حجاب حداکثریِ مورد توصیه‌ی زهرای اطهر ـ‌سلام‌الله‌علیهاـ در جامعه نیز حضور فعال داشته باشد. این‌جا است که ضروری می‌شود پوشش داوطلبان این نوع حجاب، مضاعف شود. یعنی این گروه باید چیزی بیش‌تر از حجاب متداول در جامعه را رعایت کنند. مثلا گردی صورت و مچ‌ها را نیز بپوشانند.

چرا پوشش صورت؟
ازدیاد روز افزون تعداد نگاه‌های آلوده در زمان حاضر و عدم رعایت حیطه‌ی نگاه در جمعیت مردان به اصلاح مدرن!! این را می‌طلبد که صورت به عنوان زیباترین عضو بدن پوشیده‌تر باشد. شاید در گذشته‌ها که مردان بهره‌ی بیشتری از غیرت داشتند و نگاه مستقیمشان به صورت زنان نامحرم کمتر بود، جا داشت که پوشاندن دائمی صورت مورد اشکال قرار بگیرد. حس ناموس‌پرستی پیشینیان، حتی دزد سر گردنه را هم متعهد و ملتزم به غض بصر می‌کرد. اما امروزه که التزام به این عقاید، کهنه پرستی تلقی می‌شود و حتی متشخص‌ترین انسان‌ها نگاه مستقیم به صورت نامحرم را ضروری می‌دانند چاره‌ای نمی‌ماند جز پوشاندن صورت. امروزی‌ها نگاه نکردن به صورت را در هنگام خطاب بی‌ادبی می‌دانند. وقتی دختران ما در دانشگاه، خیابان و بازار با این‌چنین مردانی روبه هستند، آیا چاره‌ای جز پوشاندن صورت می‌ماند؟ در واقع پوشش صورت بازتاب، پاسخ و حرکتی است منفعلانه در برابر مردانی که به تقاضای محجبه‌ها تن در نمی‌دهند. همان محجبه‌هایی که طالب حجاب حداکثری مورد توصیه‌ی فاطمه‌ی زهرا ـ‌سلام‌الله‌علیهاـ هستند. اگر همه‌ی مردان، متعهد می‌شدند که متقاضیان حجاب حداکثری را به رسمیت بشناسند و در تعامل با این گروه غض بصر کنند، قطعا پوشش صورت ضرورت چندانی نداشت.

چرا پوشش صورت با پوشیه؟
ممکن است این سوال پیش بیاید که چه ضرورتی به استفاده از پوشیه، روبنده یا نقاب است؟ خانم‌ها می توانند برای پوشاندن صورتشان از چادر استفاده کنند. مثلا با جمع کردن یا سفت گرفتن قسمت صورت چادرشان. 
در پاسخ این سوال باید گفت که اگر کسی از داوطلبان حجاب حداکثری قادر است دائما به وسیله‌ی چادر این غرض را محقق کند، هیچ مانعی ندارد. اما در این فرض حداقل یک دست انسان درگیر است و باید به طور دائم یا موقت گوشه‌ای از چادر را بگیرد. اگر کسی بنا دارد به طور دائمی از این روش استفاده کند، اولا: در برخی موارد خستگی توأم با زدگی را به دنبال خواهد داشت؛ و ثانیا: گاهی اوقات او به استفاده از دو دست نیاز پیدا می‌کند. مثلا هنگام خرید یا در آغوش گرفتن فرزند. اما استفاده از پوشیه ضمن حذف خستگی، دست و بال انسان را باز‌تر می‌کند و بانوان با آزادی بیشتر به امورات خود می‌پردازند و کارشان آسان‌تر می‌شود. در واقع پوشیه ابزاری است برای تسهیل در وصول به حجاب حداکثری. 
البته ممکن است گفته شود به محض احساس نگاه آلوده، می‌توان به طور موقتی با چادر صورت را پوشاند و نیازی به پوشیه نیست. اشکال این گفتار این است که اولا: شناسایی نگاه آلوده در بسیاری از موارد کار دشواری است. از کجا می‌توان تشخیص داد که نامحرمِ نظاره‌گر به صورت من نگاه شیطانی دارد یا ندارد؟ ثانیا: بسیاری از نگاه‌های حرام مخفیانه انجام می‌شود. برای پیش‌گیری از این نگاه‌ها چه باید کرد؟

پوشیه جلب نگاه می‌کند
در مورد جلب نگاه، باید این نکته مدنظر قرار بگیرد که طبق قرآن جلب یا تبرج جاهلی مذموم است. یعنی جلب نگاه مردان به زیبایی‌های جنسیتی ناپسند است. و الا اگر زنی از لحاظ انسانیت، شاخص و برجسته باشد، این نوع جلب توجه و برج قرار گرفتن مصداق آیه‌ی "وَ قَرْنَ فی‏ بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى‏" نیست. بلکه مصداق زنان برجسته‌ای چون فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله علیها است که نه تنها در عصر خود بلکه در تمام عصرها نگاه مردان و زنان را به سوی خود و سجایای اخلاقی خود جلب می‌کنند. از دیدگاه اسلام دو نوع نگاه به زن وجود دارد. الف) نگاه جنسیتی: اسلام این نوع نگاه را مردود می‌داند و قرار گرفتن زن را به عنوان ابزاری برای بهره‌کشی جنسی مردان تقبیح می‌کند. ب) نگاه شخصیتی: توجه به شخصیت و انسانیت زن مورد توصیه‌ای اسلام است. با در نظر گرفتن این دو نگاه، می‌توان نتیجه گفت که جلب نگاه مردان به جنبه‌ی جنسیتی زن ممنوع است. اما جلب نگاه مردان به جنبه‌های شخصیتی زن جایز است.
با حفظ این مقدمه سؤال این است که آیا پوشیه، مردان را به جنبه‌ی جنسیتی زنان متوجه می‌کند یا جنبه‌ی شخصیتی؟ یا هیچ‌کدام؟ مسلما با پوشیه، جنبه‌ی جنسیتی زن در معرض دید مردان قرار نگرفته است. درست است که پوشیه باعث جلب توجه نامحرمان می‌شود؛ اما آیا نگاه به صورت پوشیده، محرک است؟ اتفاقا پوشیه پیام بالاتری دارد و حلقه‌های زنجیر نگاه‌های مستمر مردان را سست می‌کند و لرزه به نگاه مردان می‌اندازد. با تجربه‌ی شخصی به این نکته رسیده‌ام که نگاه مردان به صورت دارای پوشیه‌ی من به مراتب کمتر‌ از 4 سال قبل است که پوشیه بر صورت نداشتم. دختران پوشیه‌ای توقعشان اندکی بیشتر از خانم‌های چادری فاقد پوشیه است؛ آن‌ها به چیزی فراتر از حجاب معمولی می‌اندیشند. آن‌ها با تأسی به برترین بانوی هستی، بهترین زن را کسی می‌دانند که هیچ نامحرمی آن‌ها را ندیده باشد.
دقت به این نکته هم ضروری است که نگاه به صورتی سپید در لفافه‌ای سیاه، جذابیت بیشتری دارد. جذابیت آن‌هم از نوع جنسیتی است نه شخصیتی. لذا بسیاری از پسران اذعان می‌کنند که دختران چادری جذابیت بیشتری برای ما دارند تا دختران مانکنی بی‌حجاب. برای تقریب به ذهن به این مثال توجه داشته باشید:
همیشه دندان‌های سیاه‌پوستان جذاب‌تر و زیباتر به چشم می‌آید؛ نه به خاطر سفیدتر بودن و تمیز‌تر بودن. بلکه به این خاطر که سفیدی در بین سیاهی چشم‌ربا تر و زیباتر است. به طور کلی سپیدی در بین سیاهی جلوه‌ی بیشتری دارد. با این مثال در صدد انکار چادر مشکی نیستم. غرض آن است که صرف وجود جذابیت، مجوز موجهی نیست برای مقابله با یک پوشش. بلکه باید پس از شناسایی جنسیتی یا شخصیتی بودن جذبه، به مقابله با آن جذابیت محرک پرداخت. اما این حقیقت، انکار ناپذیر است که صورت زنان سفید پوست ایرانی در چادر مشکی جذاب‌تر و محرک‌تر دیده می‌شود. 
صورت، جذاب‌ترین عضو بدن است. شاهد آن‌که شعرا از خال صورت سروده‌اند و عاشقان، اندر خم چشم و ابروی معشوق مانده‌اند. لطافت صورت، اندازه‌ی چشم و لب، فاصله‌ی ابروها، نحوه‌ی چینش اعضای صورت و اندازه‌ی گونه‌ها از اصلی‌ترین ملاک‌های زیبا شناسی دختران محسوب می‌شود. بیشترین آرایش، مخصوص صورت است؛ لبخند زیبا و طنازی‌، اختصاص به صورت دارد؛ مهمترین عامل جذب مردان به دختران، صورت زیبا است. حال که سیاهی چادر، پس زمینه‌ و بک‌گراند صورتی سپید و زیبا قرار گرفته است آیا جذابیت آن مضاعف نمی‌شود؟ برای کاهش چنین جذابیتی چه باید کرد؟ با این توضیحات آیا چادر مشکی با صورتی باز بیشتر نگاه نامحرمان را به دنبال خواهد داشت یا پوشیه‌ای که جذابیت صورت را مخفی می‌کند؟ به نظر می‌رسد پوشاندن زیبایی‌های صورت از نگاه‌های تیز برخی مردان آخر‌الزمان برای طالبان حجاب حداکثری ضروری به نظر می‌رسد.

پوشیه و طرد از اجتماع
یکی از عمده‌ترین دلایلی که باعث می‌شود بانوان متدین نسبت به پوشیه تمایل کمتری داشته باشند، دید منفی جامعه نسبت به این نوع پوشش است. که نتیجه‌ی‌ آن به طور ویژه در دوست‌یابی‌ها و روابط عمومی ظاهر می‌شود. عموم مردم به دوستی با شخصی که با پوششی متفاوت در جامعه ظاهر می‌شود تمایلی ندارند. چرا که این نوع پوشش را نشانه‌ی‌تحجر و عقب‌ماندگی می‌دانند. برخی از مردم هم از رویارویی با چنین اشخاصی واهمه دارند. التزام به پوشیه در جمع‌های مذهبی آسان‌تر است. اما در دانشگاه، بازار یا اماکن تفریحی به دلیل همان نگاه منفی حضور با این پوشش برای همه آسان نیست. 
برای حل این معزل باید به این نکته توجه داشت که اولا: ما پوشیه را به همه توصیه نکرده‌ایم؛ مکررا تأکید می‌شود که پوشش وجه و کفین از حیث فقهی واجب نیست. به عنوان مثال شایسته است بانوان طلبه یا خانم‌هایی که همسرشان طلبه است، به طور ویژه از حجاب پوشیه استفاده کنند. چرا که بانوی طلبه یا همسر یک طلبه باید بیشتر از بقیه‌ی مردم رعایت کند تا مردم یک درجه پایین‌تر باشند. ثانیا: به نظر می‌رسد این رفتار ما است که ما را از جامعه طرد می‌کند نه لباس ما. کسانی که با لباس در صدد جذب دیگران هستند به خاطر این است که رفتارشان جذابیت ندارد و با لباس‌های رنگارنگ جبران نقیصه‌ی جذاب نبودن رفتار را می‌کنند. اگر یک بانوی شیک‌پوش پوشیه‌ای رفتار مناسب و جذاب داشته باشد، هیچ‌گاه جامعه او را طرد نمی‌کند.

فرهنگ‌سازی برای حجاب پوشیه
جامعه‌ی کنونی ما هنوز در زمینه‌ی پذیرش پوشش پوشیه به بلوغ لازم نرسیده است. این در حالی است که در بسیاری از کشور‌های اسلامی این نوع حجاب در بین اقشار مختلف جامعه مرسوم و متداول است. در این کشور‌ها حتی برخی از بانوانِ، با پوشیه در استودیو‌های صدا و سیما حاضر می‌شوند و به اجرای برنامه می‌پردازند. هر پدیده‌ای برای نهادینه شدن، نیاز به فرهنگ‌سازی اصولی دارد. صِرف ناهنجار شناخته شدن این نوع پوشش در عرف ایران، یا مناسب نبودن ظاهر این پوشش از دید برخی از مردم، یا مطرود بودن پوشیه، دلیل موجهی نیست برای عقب‌نشینی. اول هم باید از متدینین شروع کرد. اقناع دوستان و اقوام متدین می‌تواند کمک بزرگی باشد در زمینه‌ی ترویج این فرهنگ. البته ارگان‌های حکومتی فرهنگ‌ساز هم باید بخشی از برنامه‌های فرهنگی خود را به این مقوله اختصاص دهند.

نظرات برخی مراجع تقلید در خصوص پوشیه ‌ 
هر چند در مسائل فقهی تشخیص موضوع و مصداق به عهده‌ی مکلفین است نه مجتهدین اما با این حال به عنوان حسن ختام نظر برخی مراجع در خصوص پوشیه تقدیم می‌گردد:
امام راحل(ره) در پاسخ به این پرسش که پوشیدن دستکش و زدن پوشیه و روبند در چه صورتی برای بانوان مستحب یا واجب است، می‏فرماید: "رعایت هر چه بیشتر حجاب مستحب است و در صورتی که پوشیده نبودن وجه، موجب رتبه و مفسده باشد، پوشاندن واجب است." منبع: احکام خانواده/ص286
حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در پاسخ این سوال که نظر حضرت عالی در مورد مباح بودن، کراهت یا استحباب نقاب زدن (روبند) برای بانوان در جامعه‌ی امروز چیست؟ فرمودند: "حفظ حجاب برای زن از امور واجبه است؛ و احتیاط واجب برای زن، مستور نمودن صورت است با هر وسیله‌ای که ممکن است. و الله عالم" جامع الأحکام/ج‌2/ص165
سوال از محضر آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی: آیا برای خانم ها روبند انداختن جایز است طوری که کاملا صورت آن ها پوشیده شود؟ پاسخ معظم له: "اشکال ندارد بلکه اگر برای حفظ عفت و عصمت باشد خیلی خوب است." منبع: جامع المسائل آیت الله فاضل/ج1
محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت ره: "پوشاندن دست و صورت زن [پوشیه] حتى بنابر عدم وجوب آن آیا از نظر شرع مقدس اسلام امرى مطلوب و پسندیده به شمار مى‌رود؟" پاسخ معظم له: "بله امرى راجح و مطلوب است؛ بلکه احتیاط واجب در پوشاندن صورت و دست‌ها از نامحرم است." استفتاءات/ج‌4/ص174
محضر آیت الله العظمی تبریزی (ره): آیا پوشاندن صورت [پوشیه] و مچ دست و پاها بر زن واجب است؟ پاسخ معظم له: "باسمه تعالى؛ بر زن واجب است بدن خود را از نامحرم بپوشاند، و در وجه و کفّین هم احتیاط مستحب پوشاندن آن است، و الله العالم.... اگر خلقت زیبایى او به نحوى باشد که اگر قرص صورتش را نپوشاند جلب توجه نامحرمان مى‌کند واجب است شرعا آن را مانند زنهایى که پوشیه مى‌زنند بپوشاند" استفتاءات جدید/ج‌1/ص360و ص368

خاتمه
امیدواریم پدیده‌ی نامیمون بی‌حجابی از دامن دختران این مرز و بوم رخت بربندد و فرهنگ عفاف و حجاب جایگزین گردد. خدایا جامعه‌ی ما را به سوی حجاب فاطمی و الگوپذیری از بزرگان دین رهنمون کن. پایان می‌برم این کلام طویل را با جمله‌ا‌ی زیبا؛ چرا که اگر در خانه کس است یک حرف بس است: "روبند‌ نهادن به این معنا است که دیدن نادیدنی‌ها در گرو قدری نادیدنی شدن است"





https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/13380870_259234624447281_235230823_n.jpg


  • سیدمحمدمهدی صدری‌شال

بانوان

حجاب

لباس شهرت

پوشیه

نظرات  (۲۰)

  • محمد رضا اعظمی راد
  • بسیار خوب بود
    پاسخ:
    خوبی از شماست بزرگوار :)
    ملتمس دعا
    سلام و ادب
    چه قدر خوب توضیح دادید.
    شما به وبلاگ من اومدید و میدونید که من یک پرستارم.
    در محیط کار چادر هم نمیتونم داشته باشم چه رسد به پوشیه و روبند.
    چند ماه پیش با وبلاگی آشنا شدم که ایشون هم آقایی طلبه و سید بزرگواری بودند.
    بحثهای بسیار داغی راجع به حجاب داشتیم و من اصلا نمیتونستم پوشیه رو هضم کنم.
    بنده چادریم و خیلی هم مقید به چادر هستم.
    ولی پوشیه برای من یک افراط به حساب میومد تا اینکه ایشون یک جوابی به من دادند که تازه فهمیدم چه قدر از حجاب عقبم و تازه متوجه شدم قضیه چیه.
    ایشون به من گفتند:فرق هست بین رعایت تقوا و داشتن ورع.
    نفهمیدم.
    چی شد؟
    گفتند:شما یک وقتی به جایی میری روی یک بلندی و درست لبه پرتگاه قرار میگیری و همش حواست هست که نیفتی.اینو میگن تقوا که خیلی خوبه.
    ولی گاهی به جای بلندی میری و مثلا ده متری از پرتگاه فاصله میگیری.اصلا نزدیکش هم نمیشی.اینو میگن ورع.
    این حرف مثل یک جرقه ای بود که ذهن منو روشن کرد.
    خب راست میگفتن.
    اصل همون بود ولی رعایت این کجا و اون کجا؟
    الان خیلی دوست دارم پوشیه بزنم ولی دید جامعه خیلی بده.
    اینجا کسی پوشیه بزنه به چشم زن بدکاره بهش نگاه میکنن و اصلا نمیشه زد.
    کاش یک فرهنگ سازی حسابی بشه.
    کاش خانومهای طلبه اول شروع کنن تا مثل منی هم بتونه.
    البته ظاهرا سر کار دیگه نمیشه کاریش کرد.
    خدایی مطلب شما هم کامل و قانع کننده است.

    پاسخ:
    و علیکم السلام
    پوشش پوشیه همون‌طور که در متن عرض شد، برای همگان موردِ توصیه نیست و نگاهِ بد به پوشیه هم تدریجا قابل اصلاحه. دو نکته باعث شد که این پست رو منتشر کنم:
    یکی این‌که پوشیه‌ای‌ها بتونن از پوشش خودشون دفاع کنن و بدونن که دلایلِ عقلی و نقلیِ محکمی وجود داره برای استفاده از این نوع پوشش.
    دوم این‌که اگه خانمی تمایل به استفاده از این پوشش نداره، به خودش اجازه نده پوشیه‌ای ها رو طرد کنه و این نوع پوشش رو مساوی با افراط بدونه. همه باید بپذیرند که اهلِ رعایت‌تر بودن تند روی نیست و ما حق نداریم هر کسی که بیشتر از ما مقید به دین هست رو با برچسب‌هائی نظیر "تند رو" و "افراطی" مورد خطاب قرار دهیم.

    سلام بر سید عزیز

    قلم زیبایی داری . موفق و موید باشی


    فقط اگر کمی بشود خلاصه تر نوشت خیلی بهتر است. فقط یک کم

    پاسخ:
    و علیکم السلام
    ممنون عبد القدیرِ عزیز

    برخی مطالب، اقتضاش اینه که طولانی باشه؛ چون اگه جامع و کامل نباشه، حقِ مطلب ادا نمی‌شه
    و نکته‌ی بعدی این‌که به هر حال من و شما باید خودمون رو عادت بدیم به خودنِ متونِ طولانی
    برای شروع، میشه همین مقاله‌ی طولانی رو بخش بخش کرد و هر روز مثلا ده سطرش رو خوند

    با تشکر از شما بزرگوار :)
    سلام  و خداقوت 
    بابت قلم زیبا و توجیهی تون خیلی ممنونم. به خیلی از سوالاتم درباره پوشیه جواب دادید. 
    فقط لطفا بنده را حلال کنید. اول که تیتر متن شما را خواندم؛ برداشتم چیز دیگه ای بود و قبول دارم که اشتباه کردم. راستش من یک دختر 15 ساله ام که تازه حجاب پوشیه رو انتخاب کردم. توی این مدت کم هم اینقدر از این حرف ها شنیدم که هر حرفی را با این دید نگاه میکنم. در هر صورت باز هم از شما هم معذرت می خواهم و هم بسیار بسیار زیاد ممنوم.
    باز هم از شما ممنونم و امیدوارم در پناه امام زمان به فعالیت های خودتون ادامه بدید و در این راه، موفق و مؤید باشید. اجر شما با منتقم خون فاطمه زهرا سلام الله علیها
                                                                                                                 یا علی
    پاسخ:
    و علیکم السلام

    عنوانش رو "عمـــــــــــدا" این مدلی انتخاب کردم تا مخالفان پوشیه هم راغب بشن به مطالعه‌ش
    ممنون از شما و دعای خوب شما برای ما


    بسیارعالی
    با پوشیه زیبایی چشم بیشتر توی دیده....
    اومدیم و یکی از کل صورتش چشماش خیــــــــــلی خوشگل بود!
    بعد اون وقت...
    هیچی دیگه!
    البته منظورم این پوشیه هایی هست که شما عکسشو گذاشتین!
    پاسخ:
    خب طرف که نمیتونه با چشم بسته و با عصای سفید مثل نابیناها توی جامعه تردد کنه!
    حرف شما متین...
    ولی دیگه چیکار کنیم؟
    اونوقت چشم خیلی توی دیده...
    مخصوصا بعضی از خانوما که خیلی چشماشون قشنگه...
     
    خب اون خانما از پوشیه هایی استفاده کنن که چشمهاشونم محفوظه
    خب اون خانما از پوشیه هایی استفاده کنن که چشمهاشونم محفوظه
    از خانم پوشیه ای که چشماش رو آرایش میکنه متنفرم چون تکلیفش با خودش مشخص نیست و از طرفی با این کار به بقیه توهین میکنه
    پاسخ:
    دقیقا :)
    سلام علیکم. 
    بی نظیر بود.
    من دوست دارم پوشیه استفاده کنم ولی در تهران واقعا امکانش نیست.
    اما از حجابم لذت می برم.
    پاسخ:
    و علیکم السلام

    اگه اراده کنیم، همه کاری شدنی هست.
    بحثی که جوانان امروزی نه فقط در ایران که در کل جهان ما شاهدشیم فوران شهوت جنسیه
    ربطی به پوشیه و حجاب نداره
    منتها ما فقط ایران رو میبینیم
    الان فاصله منه نوعی با سایت مستهجن فقط 30 ثانیه اس
    به عنوان نوجوانی شیعه و ایرانی میگم من با تمام تقیداتی که دارم نمیدونم با میل جنسیم چه کنم؟
    خدا رحم کنه
    سال های پیش کل دایره شناخت طرف محدود به روستاش بود الان ده بانوی برتر زیبای جهان با یه کلیک عکس هاشونو میبینه
    آخه بدبختی میدونی چیه؟حتی ناخواسته هم ما تصاویر محرک میبینیم
    خب چه کنیم با میلمون؟
    تا کی صبر کنیم تا شاید که باشد خداوند ما را از لطف خود بی نیاز کند؟
    چی کنیم وقتی سلیقه های جنسیمون عوض شده؟
    پاسخ:
    ممنون از حضورتون و نظرتون بزرگوار

    اگه تلگرام دارین توصیه میکنم مطالبِ کانالِ سوره نور رو دنبال کنید با این آدرس: https://telegram.me/ZamZameNoor
    سلام، ممنون بابت توضیحات کاملتون، بنده خودم چند وقتی میشه احساس میکنم که باید پوششم رو بیشتر کنم، دوست دارم از پوشیه استفاده کنم اما فکر میکنم با زدن پوشیه بقیه به چشم یه نماد و الگوی کامل نگاه میکنن که در واقعیت اینطور نیست و اگر خدای نکرده مرتکب اشتباهی بشم یا رفتار نادرستی داشته باشم بذارن به حساب اسلام و حجاب، از طرفی هم موضوع بدحجابی خیلی اذیتم میکنه، وقتی مثلا سوار مترو میشم بی بند و باری ها رو که میبینم از خودم احساس نارضایتی میکنم که فقط چسبیدم به حجاب خودم و برای بقیه کاری نکردم احساس یه آدم متظاهر به دین و بی خبر از دین بودن بهم دست میده، ممنون میشم اگر در مورد امر به معروف حجاب هم توضیحاتی بدید، چون اگر بنا به امر زبانی باشه از وقتی از خونه در میام تا به مقصد برسم مثل گشت ارشاد باید یکسره تذکر بدم 
    پاسخ:
    و علیکم السلام

    بنده با عبا و عمامه، شما با چادرتون و اون خانم هم با پوشیه بنوعی نماینده یک قشر هست. پس باید بجایِ ترکِ عمامه و چادر و پوشیه و بجایِ پاک کردنِ صورت مسئله، بیایم به فکرِ حل مسئله باشیم و در هر حال مواظب باشیم تا اشتباهاتمون رو به حد اقل ممکن برسونیم؛ گرچه به هر حال ما معصوم نیستیم.

    در مورد نهی از منکرِ بی حجاب ها، درسته که من نمی تونم به همه بی حجاب ها تذکر بدم! اما بیست در میان که میتونم به یکی تذکر بدم! بقیه رو هم باید بقیه متدینین تذکر بدن. خلاصه اینکه سکوت نکنیم در برابرِ انحطاطِ اخلاقیِ جامعه ایمانی
    .
    جالب بود خدا قوت
    پاسخ:
    : )
    سلام
    ایا این پوشش درشهرکوچک "شهرت"به حساب نمی آید؟
    پاسخ:
    و علیکم السلام

    در این مورد، ذیلِ تیترِ "پوشیه جلب نگاه می‌کند" در متنِ مقاله توضیح داده شد بزرگوار.

    سلام من واقعاااااااااواقعاااااازشماتشکرمیکنم ، من دریک خانواده بی حجاب چادری شدم که هنوزکه هنوزه مسخرم میکنن خیلی وقت بودکه باخودم درگیره پوشیه زدن بودم ولی میترسیدم پشیمون بشم و بردارم بدترضایع بشم ،همسرم هم مدام میگفت مسخرمون میکنن وتو تهران رسم نیست و بدترسست میشدم تااینکه متوجه بدچشمی یکی ازاشنایان شدم که اصلا باورم نمیشد ازاونروزتاحالا اصلااااانمیتونستم صورتمو نپوشونم ولی شوهرم اجازخ نمیداد تااینکه خدااین مطلب شماروسرراهم جذاشت وهمه سوالهامو جواب دادید اولش تیترروخوندم گفتم عجب اینترنت هم برعکس ماهست ولی وقتی متن روخوندم کیف کردم ،واقعاااا ان سالله خذاخیرتون بده من الان 24سالمه وباسه تابچه تصمیم به زدن پوشیه کردم
    فقط یه سوال دارم کسانی که پوشیه میزنن تومسافرت توهتل که بایدتو رستوران هتل غذاخوردواجازه نمیدن تو سوییت هابرد چکارمیکنند وبایدچنین جاهایی چه کارکرد؟ یا وقتی توخونه مهمون میاد بازهم بایدپوشیه بزنیم؟
    پاسخ:
    و علیکم السلام

    تیتر رو عمدا اونطوری زدم تا مخالفان پوشیه رو جذب کنه و مطالعه کنند متن رو.
    خوشحالم که مطلب، مورد استفاده تون قرار گرفته. تلبستون به حجابِ حضرت زهرا رو هم تبریک میگم:). در مورد سوالتون حتی اونائی که پوشیه رو نمی پسندن یا جاهائی امکان استفاده از پوشیه نیس، میشه با خودِ چادر، مقدار بیشتری از صورت رو پوشند.

    خداوند شما، همسر و فرزندان دلبندتون رو سلامت بداره :) 
    ممنون از دعاتون ، ببخشید بازسوال میپرسم میخوام تمام معماهام حل بشه تا سختی اش باعث نشه بردارم ، من نمیتونم چادرمعولی فعلابخاطربچه هاسر کنم ، جلابیب استفاده میکنم که خودش پوشیه داره ، اینجوری نمیتونم روبگیرم چون دستم باید ازاد باشه ، چیکارکنم؟ چون شوهرم بیشترازاین موضوع ناراحته که میگه دیگه نمیتونی تو هتل ها یا حتی تهران رستوران بریم ، راستی رضایت همسر هم شرطه؟؟؟ ناراضی بودن همسرم ولی وقتی متنتونو براش خوندم راضی ترشده 
    پاسخ:
    خب همسرِ شما که راضی ان
    خودِ شمام که راضی اید
    خدا هم که راضیه

    پس این وسط مشکل چیه؟ من خیلی از مدلِ چادرها و جلابیب اینا سر در نمیارم راستش. این معما رو شاید خانم ها براتون حل کنن بهتر باشه :)
    سلام برسانید به همسر بزرگوارتون
    متاسفم
    اعتدال هم چیزِ خوبیه. افراط توی هر مسئله ای باعث زدگی میشه. وقتی اسلام اجازه داده گردی صورترو باز بزارم برای چی باید به ملت اجازه بدیم دنبال پوشیه برن...
    با وجود احترامی که 
    براتون قائلم اما قابل قبول نیست حرفاتون. از حدی که شرع اجازه داده نباید عبور کرد.
  • نازنین زهرا
  • مادر من پوشیه می زدن و با این افراد بدبختانه یا خوشبختانه زیاد دم خور بودم به خاطر وضعیت مادرم. ولی من از پوشیه متنفرم و هرگز این کار رو نخواهم کرد. راست می گن مردانی که از زنان پوشیه زده خوششون می یاد افراطی و عقب افتاده هستن و ارزش قائل شدنشون برای زن فقط نوک زبانشون هست. برای حرف زن ارزشی نمی گذارن. فراوان به زنانشون دروغ می گن. قول های دروغ می دن. و زن رو کمتر از مرد و طفیلی مرد می دونن. تفکرات داعشی و طالبانی در میان این افراد فراوان هست و به صراحت به شیعیانی که پوشیه زدن رو می پسندن باید گفت طالبان یا داعش شیعی. مردانی که طرفدار پوشیه زدن زنان هستن یا بد دل هستن یا بی وفا و هرزه و هیز و اهل رفتن سراغ زنان دیگر و صیغه باز و غیره و غیره

    من از پوشیه متنفرم. شاید یک روزی حاضر بشم یک من آرایش کنم و برم بیردن ولی هرگز هرگز هرگز این نماد حقارت عقب ماندگی دگم بودن افراط و نفرت رو به صورتم نخواهم زد
    پاسخ:
    میشه محجبه بود و چادری و پوشیه ای، اما بدون اشکالاتی که بالا ذکر کردین. حتی با مانتو هم میشه ویژگی های منفی بالا رو دارا بود بزرگوار
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی