سیدمحمدمهدی صدری‌

وب‌سایت شخصی

سیدمحمدمهدی صدری‌

وب‌سایت شخصی

سیدمحمدمهدی صدری‌

» هـویــــت: سیدمحمدمهدی صدری‌شال
» ولـــــــادت: 12/مرداد/1362
» شــهــادت: پا رکابِ آقا انشاء الله
» شریـعــت: اسلام / شیعه‌ی اثناعشری

» مـلـــیـــت: ایران
» سـکـونـت: تهران
» تحصیلـات: اشتغال به تحصیل سطحِ سه
» سِـمَــــت: محصّل/مُدرس/محقق/مُبلّغ/مشاور

» دور گفــت: 09192959470
» پــُـســـت: SadriSmm [جیمیل]

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

وحیانیت قرآن

سه شنبه, ۶ تیر ۱۳۹۶، ۰۶:۴۴ ق.ظ

❓عده ای قرآن رو مانند شعر، ناشی از تجربه بشری میدونن و میگن پیامبر چون نفسش با خدا یکی شده مضمونِ الهاماتِ خودشو دیکته کرده به مردم. لذا قرآن، الفاظش از پیامبر هست و مفهومش الهامِ درونیِ شاعرانه! درسته این آیا؟

📝 پاسخ
1. اول از همه و قبل از ارائه ی پاسخ، ما از جنابِ سروش و بازنشر کنندگانِ ادعای فوق، سوالمون اینه که مستندات و ادله ی خودشون رو بر ادعاهایِ فوق نظیرِ "از سنخِ شعر بودنِ قرآن" یا "قرآن مضمونِ وحی است نه خود وحی" رو اقامه کنند. بقولی: "البینة علی المدعی"؛ یعنی کسی که ادعائی رو مطرح میکنه باید مخاطبشو قانع کنه با استدلال و برهان و تا قبل از طیِ این مرحله، کلامش فاقدِ اعتبار است.

2. دریافتی هایِ قلبِ ما یا وحی [=الهام] است و یا وسوسه. اولی از جانبِ خداست [إنّا أَوحَینا إلیک] و نه ناشی از نفسِ شاعرانه ی پیامبر؛ و دومی از جانبِ جنیان و انسان ها [مِن الجنة و الناس]. وحی در واقع مرحله تکامل یافته الهام هست که توش پایِ ملائک هم در بینه و بعنوانِ مثال تویِ آیه 19 سوره تکویر تصریح شده که قرآن بواسطه رسولی کریم بنامِ جبرائیل به پیامبر وحی شده و ناشی از الهاماتِ شعر گونه نیست: إنَّهُ لَقَولُ رسولٍ کریم.

👌 اگه جنابِ سروش، قرآن رو بعنوانِ یک متنِ درست و صحیح قبول داره، آیه 69 سوره یاسین تصریح میکنه که وحی، چیزی غیر از شعر هست: "و ما عَلَّمناهُ الشِّعرَ و مایَنْبَغی‏ له إنْ هو إلاَّ ذِکرٌ و قُرآنٌ مُبین". یعنی ما به پیامبر، شعر یاد ندادیم و شایسته نیست کسی وحیِ خدا را شعر بداند. وحی از سنخِ ذکر است و قرآن آشکار. اساسا شعر نامیدنِ قرآن یک ادعای جدید نیست و در صدرِ اسلام، مشرکان قرآن را شعر و پیامبر را شاعر می نامیدند تا اتقانِ قرآن را زیر سوال ببرند: "یَقُولُونَ شاعِرٌ". سوره طور/30

3. تناقضی هم به ذهنم رسید در متنِ کلامشان؛ مگه ایشون نمیگن نفسِ پیامبر با خدا متحد شده؟ اگه واقعا اینطوریه، قرآن کلامِ خداست و نه پیامبر. حالا چه به قد و قامتِ بشر باشه یا خدا و پیامبر. به هر حال متنِ کلامِ ایشون اعتراف به الهی بودنِ متنِ قرآنه که این مطلوبِ ماست و بر خلافِ ادعای ایشون که گفتن باید قرآن رو تنزل داد به یک دیوانِ شعرِ نشأت گرفته از ذهنِ پیامبر. 

4.قرآن دارای دو لایه است. لایه غیبی و انزالی که در واقع حقیقت قرآن هست و یکباره در شبِ قدر به شخص "پیامبر" نازل شده: "إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَیْک" ، "فی لیلة القدر". لایه دومِ قرآن، لایه تنزیلی و زمینی قرآن هست که در قالب الفاظ و کلمات با واسطه پیامبر در طولِ 23 سال به "مردم" نازل شده. مردم چون قابلیت و ظرفیت دریافتِ یکباره قرآن رو نداشتن، همین قرآن در بسترِ گذرِ زمان و تدریجا با واسطه گریِ پیامبر بهشون رسیده. در این زمینه ارجاعتون میدم به 5 آیه اول سوره مرسلات و مشخصا کلمه "الفارقات" که مضمونش اینه: "ملائکه الهی مفاهیمِ ملکوتیِ قرآن رو در قالبِ الفاظ و کلمات در میارن و مطابق با ظرفیت مردم". پس در مرحله عرضه به مردم هم قرآن داره میگه ملائکه وحی دخیل بودن و نه شخصِ رسول خدا. پس ما امروز با متنِ وحی مواجهیم و نه به مضمونِ نقل قول شده کلامِ پیامبر.

  • سیدمحمدمهدی صدری‌شال

الهام

سروش

شبهه

شعر

قرآن

وحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی