؟؟

وب‌سایت شخصی

؟؟

وب‌سایت شخصی

» هـویــت: ؟؟
» ولــــادت: 12/مرداد/1362
» شهادت: پا رکابِ آقا انشاء الله
» شریعت: اسلام / شیعه‌ی اثناعشری

» مـلیـــت: ایران
» سکونت: تهران
» تحصیلات: اشتغال به تحصیل سطحِ سه
» سِــمَت: مُدرس/محقق/مُبلّغ/مشاور

» دور گفـت: 09192959470
» پــُـســـت: sadrismm@iran.ir
» ایتـــا چت: SmmSadri@

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

معنای مولا در حدیث غدیر

سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۴۰ ب.ظ

❓معنای مولا در حدیث "من کنتُ مَولاه فهذا علیٌ مَولاه" چیست؟

📝 پاسخ

⚠️ یکی از آسیب های فهمِ حدیث، "تک نگری" است. یعنی بیائیم حدیث را بفهمیم اما بدونِ دقت در جملات قبل و بعد. تعبیرِ "مَن کنتُ مَولاه فهذا علیٌ مولاه" در ضمن یک خطبه مفصل بنامِ "خطبه غدیریه" آمده است.

🎵 ما تدبر این خطبه را در استان البرز ارائه کردیم البته صوت کلاس به دستم نرسیده. اما متنِ ترجمه شده خطبه غدیر را میتوانید از این لینک مطالعه بفرمائید👈 http://yon.ir/KfL0 👉

📣 در ادامه به برخی از تعابیرِ این خطبه اشاره میکنم. لطفا به کلماتِ هشتک گذاری شده دقت کنید و بعد خودتان قضاوت کنید که پیامبر در غدیر در صدد تعیین جانشین بودند یا 5 تا 20 هزار نفر را جمع کردند برای اینکه به آنان بگویند: "آی لاو یو علی"!!

1. جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد تا اعلام کنم علی بن ابی طالب برادر، #وصی و #جانشین من در میان امّت و #امام پس از من بوده. جایگاه او نسبت به من بسان #هارون نسبت به #موسی است. علی #صاحب_اختیارتان پس از خدا و رسول است.

2. بدانید که خداوند او را برایتان #صاحب_اختیار و #امام قرار داده، #پیروی او را بر همگان #لازم شمرده است. اجرای فرمان و گفتار او لازم و امرش نافذ است.

3. پس از من به فرمان پروردگار، علی ولی و #صاحب_اختیار و #امام شماست. آن گاه #امامت در فرزندان من از نسل علی(ع) خواهد بود.

4. علی #پیشوای روشنگر است که خداوند او را در سوری یاسین یاد کرده: "و دانش هر چیز را در امام #روشنگر برشمرده ایم".

5. هان مردمان! از علی رو برنتابید. و از #امامتش نگریزید. و از #سرپرستی اش رو برنگردانید.

6. او از سوی خدا #امام است و هرگز خداوند توبه منکر او را نپذیرد و او را نیامرزد. از مخالفت او بهراسید و گرنه در آتشی درخواهید شد که آتش گیری آن مردمانند.

📣 بنابراین مولا، مولوی و ولی، در سیاقِ حدیث غدیر به معنای سرپرست است و نه دوست. انصافا وقتی مدیر مدرسه به دانش آموز میگوید "ولیِ خودت را بیاور"، آیا مراد از "ولی"، دوستِ دانش آموز است؟ یا سرپرستِ دانش آموز؟

📣 انصافا وقتی یک  دخترِ سنی، علمای مذهبِ خودش را با لقبِ "مولا" یا "مولوی" ندا میدهد، اینجا یعنی مثلا "مولوی عبد الحمید"، دوست پسرِ این دختر هست؟ یا منظور این است که "مولوی"، رهبرِ دینی و سرپرستِ معنوی شان است؟

➕ بگذریم از اینکه اساسا حتی اگر "ولی" و "مولا" در متنِ خطبه بمعنای دوست باشد، باز هم به نفعِ شیعه است. چرا که وقتی خدا و رسول تصریح میکنند که بین همه صحابه، علی را دوست دارند و این تصریح را در موردِ خلفای دیگر ندارند، آیا مردم نباید بعد از پیامبرشان، مراجعه کنند به دوست داشتنی ترین شخص نزدِ خدا و رسول؟!

  • سیدمحمدمهدی صدری‌شال

خطبه غدیریه

دوست

غدیر خم

مولا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی