سیدمحمدمهدی صدری‌

وب‌سایت شخصی

سیدمحمدمهدی صدری‌

وب‌سایت شخصی

سیدمحمدمهدی صدری‌

» هـویــت: سیدمحمدمهدی صدری‌شال
» ولــــادت: 12/مرداد/1362
» شهادت: پا رکابِ آقا انشاء الله
» شریعت: اسلام / شیعه‌ی اثناعشری

» مـلیـــت: ایران
» سکونت: تهران
» تحصیلات: اشتغال به تحصیل سطحِ سه
» سِـمَت: محصّل/مُدرس/محقق/مُبلّغ/مشاور

» دور گفـت: 09192959470
» پــُـســـت: SadriSmm [جیمیل]
» تلگرام چت: SmmSadri@

آخرین نظرات

برده داری در اسلام

شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۷:۰۷ ق.ظ

تعریف برده و کنیز

⭕️ اگه توی "جنگ" با کفار حربی، مردی به اسارت در بیاد بهش میگن 👈"برده" یا "غلام". و اگه زن به اسارت در بیاد، اسمش 👈"کنیز" یا "أمَة" هست.

"کنیز"، به محض اینکه در ملکیت یه آقا در اومد، بهش مَحرم هست و اگه کنیز تمایل داشت، میتونه با مالکش روابط زناشوئی داشته باشه مثلِ یک زن و شوهر. "برده" نیز به محض اینکه در ملکیت یه خانم در اومد، اون خانم میتونه زینتشو برای غلامش آشکار کنه اما روابطِ زناشوئیشون ممنوعه. در واقع فقط این غلام، خدمتکار اون خانم هست.


آزادسازی برده در اسلام

⚠️ برده داری قبل از ظهور دین اسلام وجود داشته و کشورهای اروپائی مثلِ انگلیس و فرانسه و حتی هلند و آمریکا تا سال 1850 میلادی یعنی حدود 150 سال قبل برده داری رو رسما قبول داشتند.😳 اسلام نه تنها ایجاد کننده بردگی نبوده که بسیاری از احکامش در راستایِ آزادسازیِ بردگانه، طوری که همین احکام، موجب شد برده داری قرنها زودتر از اروپا و غرب، ریشه کن بشه:

👈 مثلا: آیه 60 سوره توبه یکی از مصارف هشتگانه صدقه و زکات رو آزادسازی برده ها می دونه: إنّما الصّدقات للفقراءِ وَ المساکین... و فى الرّقَاب". یعنی اسلام رسما یک "بودجه دائمى" براى این امر از بیت المال اسلامى در نظر گرفته شده تا آزادى کامل بردگان، حاصل بشه.

👈 مثلا: کسی که عمدا روزه بخوره به ازای هر روزه باید 60 برده آزاد کنه

👈 مثلا: کسی که سوگند دروغ بخوره، کفاره ش آزاد سازیِ 10 برده هست.

👈 مثلا: اهلبیت فرهنگسازی میکردن که آزاد کردن بردگان، از مهم ترین عبادات و اعمال خیرِ اسلامی است.

⭕️ امام سجاد بخاطرِ کارِ خوبِ یک برده، اونو آزاد کرد.

⭕️ امام علی هزار برده از دسترنج خودش آزاد کردن [اصول کافی/ج5/ص74].

⭕️یا امام باقر وقتی دیدن یکی از برده ها کار نیکی انجام داده، آزادش کرد و فرمود خوش ندارم مردی از اهل بهشت را به خدمت خود در آورم [کتاب من لایحضر/ج1/ص27].

✅ وقتی سیره اهلبیت رو میخونیم به این نتیجه میرسیم که اهلبیت بعدِ یاد دادنِ دین اسلام به برده ها، به کوچکترین بهانه ای برده رو آزاد میکردن و این برده به کشور خودش که بر میگشت میشد یک تبلیغ کننده اسلام.

👈 مثلا: تویِ ج16 از ص36 کتابِ وسائل الشیعه می خونیم امام صادق به این مضمون مى فرماید: " برده ای که ایمان داشته باشه بعدِ 7 سال آزاده هرچند صاحبش نخواد؛ بعدِ هفت سال نگهداری برده ای که مومن باشه حلال نیست".

👈 مثلا: رفتار کریمانه پیامبر با امثالِ بلال حبشی که که بدلیلِ سیه چردگی در بینِ عربِ جاهلی ارزشی نداشت.پیامبر ایشون رو کرده بودن موذنِ خودشون. یا سلمان فارسی، عمار یاسر و قنبر همه برده بودن که تا فرماندهیِ لشکر ارتقاء پیدا کردن توسط پیامبر، اونم در دوره ای که برده رو از حیوان پست تر میدونستن اعرابِ جاهلی.

📣 همه مثال های فوق نشون میده که روحِ اسلام با برده داری موافق نیست و از قضا دستوراتِ متعالیِ اسلام در موردِ آزادسازیِ برده موجبِ نابودی فرهنگِ هزاران ساله ی برده داری شد و امروز می بینیم برده به اون معنای گذشته ش وجود نداره.


لغو تدریجی برده داری

📢 اسلام برده داری رو فقط در موردِ 👈اسرای جنگی👉، اجازه داده اونم نه به شکلِ الزامی. بلکه گفته سه تا راه جلوته: اول اینکه آزادشون کنید بدونِ قید و شرط، دوم اینکه آزادی مشروط بهشون بدین با پرداختِ غرامت و سوم اونو برده خودتون بکنید.

👌در صورت سوم، بجایِ اینکه اینا رو تویِ زندان سالیانِ سال اسیر کنن و برای حکومتِ اسلامی خرج و هزینه اضافی تراشیده بشه، هر کدوم از مسلمین یکی از این اسرا رو بعنوانِ کمک کار یا کنیز [همسر]، انتخاب میکردن و به اونا سواد یاد میدادن، اونا رو با معارفِ اسلامی آشنا میکردن و بعد اگه خودِ برده و کنیز تمایل داشت آزادشون میکردن. در خیلی از موارد مخصوصا کنیزها با دیدنِ اخلاقِ محمدیِ مسلمین و یافتنِ دین حق، ترجیح میدادن بقیه زندگی شونو با مسلمین باشن و به شهرشون بر نگردن.

❓اما چرا اسلام احکامی رو وضع کرد که بظاهر موافق بردگی بود؟! به عبارتِ منصفانه تر چرا اسلام یکباره بردگی رو لغو نکرد و به آزادسازیِ نرم و تدریجی پرداخت؟ به دو دلیلِ عمده اشاره می کنم:

1. وقتی یک فرهنگِ غلط در جامعه جا افتاده باشه، نمیشه چکشی و یکباره از بینش برد. مثلِ قضیه شراب که خدا سه مرحله ای حرومش کرد. فرض کنید پیامبر اول میگفت یک برده مساوی هست با اشرافِ قریش. خب اگه این حرف رو اول می زد تمایلِ اشراف قریش به دین از بین میرفت و جمعِ زیادی تا آخر ایمان نمی آوردن.

✅ خدا همین تساویِ اشراف و قریش رو در طولِ 23 سال نهادینه کرد و طوری شده بود که برده میشد فرمانده لشکر و اشراف در کنار برده ها غذا میخوردن و آزادسازی برده تبدیل شده بود به یه فرهنگِ عمومی.

2. اگه برده ها در دم آزاد میشدن، دوباره می رفتن جبهه کفر و قوای کفر رو تقویت میکردن. فراموش نکردیم که "برده" یک نیرویِ جنگی بود برای مقابله با مسلمین که به اسارت گرفته شده. یا باید برده ها رو میکشتن بعدِ اسارت و یا اینا و به شکلِ امانت در اختیار مسلمین قرار میدادن تا تعلیمشون بدن و بعدِ هفت سال که آبها از آسیاب افتاده آزادشون کنن. کنیز هم کسی هست که پشتیبانِ دشمنان اسلام هست و تویِ "جنگ" داره به اسارت گرفته میشه. زنی که به جنگ اومده، یه زنِ بی طرفِ مظلوم نیس که بگیم هیچ جرمی مرتکب نشده.


نابرابری حقوق

📢 در موردِ برخی از آیات که به تفاوت حقوق برده اشاره داره دقت کنید:

⬅️سوره روم 28: این آیه میگه بردگان تویِ مالِ شما شریک نیستن. خب طبیعیه. چون اینا ورثه ما نیستن که!! اینا خدمتکارِ شمان به مدتِ هفت سال که موظفید بهش تعالیم دینی بدین و در طول این مدت با مدارا و مهربانی باهاش برخورد کنید.

⬅️ سوره نحل آیه 75: به نابرابریِ برده اشاره داره با شخصِ آزاد. توی همه جوامع امروزی برای اتباعِ خارجی حق مساوی وجود نداره با شهروندانِ اون کشور. برده ها اسیرن و زمانی بر علیهِ مسلمین جنگِ مسلحانه داشتن. حالا اسلام لطف کرده اینا رو زیر سایه ش قرار داده آیا همین لطفِ اسلام کافی نیس برای اونا؟ 😁


کنیز حق انتخاب دارد
👈 قرآن تجاوز به کنیزان دختر و زنانِ متاهلِ کنیز یا ازدواجِ اجباری با اونا رو مُجاز ندونسته. زنانِ کنیز بعدِ تموم شدنِ عده و دختران کنیز میتونن با رافتِ اسلامی آزاد بشن و میتونن قبول کنن ازدواج با یک مرد مومن رو. وقتی هم ازدواج کردن دیگه برده نیستن و حکمِ زنِ آزاد رو دارن.
دوباره تاکید میشه که برای دختر اسیر، هیچ اجباری برای ازدواج نیست و تمامی احکامش مثل سایرین هست فقط عقد نداره و همین قبول ازدواج و اینکه میگه "قبلتُ" میشه عقدش. "رضایت زن" حتما باید گرفته شه و در اسلام ازدواجی که با زور و اجبار باشد مورد تایید نیست و حرامه.

آیه 24 سوره نساء
 📢 در موردِ آیه 24 سوره نساء؛ اسلام ازدواج با زنان شوهردار رو از هر مذهب و ملتى ممنوع کرده. لذا اسلام با زنانِ کافری که تویِ شهرشون دارن با همسرِ کافرشون زندگی می کنن کاری نداره و حتی بعنوان کافر ذمی بهشون خدمات شهروندی ارائه میکنه.  فقط در یک مورد اونم در موردِ زنانی که مشارکت داشتن تویِ جنگِ با مسلمین و در واقع کفارِ حربی هستن اسلام چند تا گزینه جلویِ روشه:
👈 گزینه اول: اونا رو برگردونه به مملکمت خودشون؛ که خب اگه اینکار رو بکنه اونا دوباره ادامه میدن به دشمنی شون با اسلام. در هر حال فراموش نشه که اینا درسته زن هستن اما جنگ کردن و زن بودن، "دشمن" بودنِ اونا رو منتفی نمی کنه. 
👈گزینه دوم: این زنان رو مثِ داعش در دَم به قتل برسونه با کمالِ خشونت. خب اینم خلافِ انسانیت هست و هر گزاره ی غیرِ انسانی، غیر اسلامی است. اینا اسیرِ مسلمانان هستن و اسلام حتی در موردِ اسراء توصیه به مهربانی میکنه. بقولِ شهریار که در توصیفِ رفتارِ امام علی با ابن ملجم گفت: "چو اسیرِ توست اکنون، به اسیر کُن مدارا".
👈 گزینه سوم: به زن های اسیر مثلِ داعشی ها تجاوزِ جنسی بکنه؛ که این هم با منطقِ اسلام سازگار نیس. زنِ مجرد با یک سری قوانین میتونه کنیز بشه و زنِ متاهل هم با گذشتنِ عده [چهار ماه]؛ و در حالتِ تجرد و تاهل، باید اجازه خودِ اون زن احراز بشه تا رابطه جنسی حلال بشه. اگه خودش نخواد، حرام هست به مسلمین. اینا تویِ احکامِ عبد و اماء اومده. 
👈 گزینه چهارم: بعد از اینکه غلط بودنِ سه گزینه قبلی محرز شد، می مونه گزینه چهارم، اینکه به این زن ها لطف کنه و پناهشون بده. بعد از پناه دادن و تامینِ امنیتِ جانی، دو تا راه جلویِ این زنِ اسیر قرار میده؛ اول تویِ کشورِ اسلامی برای خودت زندگی کن و برده باش. اما نه برده جنسی. براشون کارهایِ خدماتی انجام بده مثلِ مستخدم. دوم بعدِ گذشتن دورانِ عده [ حدودا 4 ماه] به اختیار خودت قبول کن با یکی از مسلمانان ازدواج کنی و تحتِ پناه اون قرار بگیر.
و در هر حال تویِ احکام کنیز تصریح شده که ازدواجِ اجباری ممنوعه و ایشون میتونه قبول نکنه. پس برای دانستنِ نظرِ اسلام، فقط به یک آیه ننگرید، کلِ احکام و قوانین برده داری در کنارِ این آیه آورده بشه و بعد نظرِ اسلام، ارائه بشه.
👈 کنیز ها در صدرِ اسلام معمولا گزینه دوم رو انتخاب میکردن. کنیزی که دشمنِ مسلمین بود طیِ یک فرایندِ مهربانانه به نکاحِ مسلمین در می اومد. زنی که دشمن بود رو اسلام در نهایتِ رافت، گذاشت تویِ آغوش یک مرد. تاریخ مملو هست از این تعابیر که زنانِ مزبور بعد از اینکه به نکاح مسلمین در میومدن عمدتا مسلمان میشدن و رغبتی هم برای بازگشت به شوهر کافرشون نداشتن. مسلمانان هم بعدِ یه مدت اونا رو مخیر میکردن که برن یا بمونن.
👌 بنظر میرسه اینکه اسلام یک زنِ دشمن و یک مردِ دشمن رو بجای زندانی کردن یا کشتن، بیاره در آغوش خودش نگه داره این عین جوانمردی هست. زنی که بقصدِ نابودیِ اسلام اومده جنگ و اسلام ازش یک زنِ مهربانِ مدافع اسلام میسازه.
👌 ضمناً توجه نمایید که امروزه عبد و کنیز موضوعیت نداره و حکمش مرتفع شده


  • سیدمحمدمهدی صدری‌شال

34 نساء

امه

برده

برده داری

کافر حربی

کنیز

نظرات  (۱)

سلمان فارسی بر اساس کدام مدرک برده بود؟؟؟؟!!!!!!


متن بیشنر شبیه توجیه بود.


الان داعشی ها در حال برده داری و کنیز گرفتن زنان شوهر دار هستن. چون حرام و حلال قرآن الی الابد هست.


و البته که می فرمایید در اسلام ازدواج اسلامی حرام هست. ببخشید که رک می گم اینطوری خود حصرتعالی با نگاهی به ازدواج های نسل هاب قبل خودتون می بینید پر از ازدواج های اجباری هست و معنیش اینه که شما خودتون هم با عرض معذرت حرامزاده اید.

توی ایران امروزی یه سری به بعضی استان ها بزنید ببینید که ازدواج های اجباری مخضوصا در موارد چند همسری بیداد می کنه. هیچ وقت فریاد دادخواهی زنان در سخنرانی آقای خامنه ای در استان ایلام از ذهنم پاک نمیشه.

حالا شما می گید مردان مسلمان پول میدن کنیز می خرن بعد منتظر اجازه ش می مونن برای رابطه جنسی. در این مورد یه نگاهی به تاریخ اسلام بزنید تا ببینید اینها خواب و خیال و توجیهات شماست. واقعیت تاریخ اسلام همین هایی هست که در مورد داعش هم می بینیم. اینکه خودمون رو به حماقت بزنیم اسلام رو عزیز نمی کنه. ارزش و اعتبار کلام خودمون رو از بین می بره
پاسخ:
1. سلمان فارسی چی رو برده بود؟
2. داعش، مسلمان نما است! خطای مسلمان نماها رو بنام اسلام ننویسیم بزرگوار.
3. ازدواجهای سنتی دوام و استمرارشون بیشتر از ازدواجهای کنونی است. آمار هم همین رو تایید میکنه. لطفا ازدواج سنتی رو به "ازدواج اجباری" معنا نکنید. توی ازدواج سنتی، ضمن رعایت اصول شرعی اقدام به "انتخاب آگاهانه" میزنن.
4. بند آخرتون رو هم مستند کنید به متونِ تاریخیِ مدنظرتون تا بعد روش گفتگو کنیم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی